تحلیل معماری موزه هنرهای معاصر تهران
درباره تحلیل معمار موزه هنرهای معاصر تهران
کامران دیبا متولد سال 1317 تهران است وی معمار موزه هنر های معاصر ایران است .
وی فارغ التحصیل رشته معماری و شهرسازی دانشگاه هاروارد واشنگتن در سال 1963 می باشد.
آثار کامران دیبا در ایران
موزه هنرهای معاصر
فرهنگسرای نیاوران
برخی از بناهای دانشگاه جندی شاپور
شهرجدید شوشتر
پارک شفق یا به گفته خود وی پارک یوسف آباد
عناصر موجود در کارهای کامران دیبا
آب : نمادی از زندگی و صفا
دیوار : یک نوع حجاب و پوشش
حیاط : ریه و تنفس
دروازه : اعلام یک آغاز
نحوه به کارگیری این عوامل آثار دیبا را به فرهنگ بومــی نـــزدیــک و مــرتبــط می سازد.
دیبا بیشترین توجهش به ذات انتزاعی و عملکرد معماری معطوف کرده است که حضور آن را در معماری کوچه و خیابان و ابنیه غیر رسمی جستجو می کند.
بیشتر آرایش ساختمان های وی توسط دیوار است و مهمترین و معروف ترین ساختمان های او ،موزه هنر های معاصر ایران است.
موقعیت موزه
موزه هنرهای معاصر یکی از موزه های شهر تهران است.
این موزه در سال 1356 به کوشش و ابتکار فرح پهلوی در گوشه غربـی پارک لاله و در زمینی به مساحت 2000 متر مربع به جز باغ تندیس ها ساخته شده است.
پلان ها موزه
پرسپکتیو
معماری
معماری تحلیل معماری موزه هنرهای معاصر تهران است از سنت و مدرنیسم و اندیشه فلسفی که به دست معمار ایرانی کامران دیبا طراحی شده است.
هشتی، چهارسو و گذرگاهها از جمله عناصر چشمنواز این مجموعه به شمار میرود.
همچنین بادگیرهای یزد بر معماری مجموعه تاثیر واضـــحی گذاشته است.
هشت نگارخانه موزه که با اختلاف سطحی بی نظیر نسبت به هم بنا شـدهاند، بیننده را در مسیری چرخشی گرداگرد فضای اصلی موزه میگردانند؛ این مسیر به گونهای
طراحی شده است که انتهای هشتمین و آخرین نگارخانه به هشتی یا همان نگارخانه اول باز میگردد.
معماری منحصر به فرد و مدرن این موزه با استفاده از طاق های روستایی و نورگیرهای برگرفته از بادگیرهای کویر طرح مارپیچ داخلی آن از الگویی کاملاً مدرن پیروی می کند.
تحلیل معماری موزه هنرهای معاصر تهران.
درباره موزه هنر های معاصر ایران
ساختمان موزه که یکی از نمونههای با ارزش و کـــم همتـای معماری نوین ایران است ، با الهام از معماری سنتی ایران بنا شده است .
هشتی
چهارسو
معبر
گذرگاه
اینها از جمله عناصر چشم نوازی هستند که بازدید کنندگان هنر دوست را به تأمل در آستانه تاریخ شکوهمند هنر و فرهنگ ایران زمیـن وا میدارند .
همچنین تأثیر بادگیرهای یزد بر معماری مجموعه واضـــح است که با الهام ازمعماری سنتی ایران بنـا شده است.
مساحت موزه هنر های معاصر ایران
8500 مترمربع است مساحت كل ديوارهای موزه بالغ بر 2500 مترمربع است.
نقد و تحلیل موزه هنرهای معاصر ایران
کامران دیبا برای تعریـــف ورودی از آسمان های پست مدرن استفاده کرده است که به خوبی توانسته یـک ورودی را القاء کند.
در ورودی نگاه ما به نمـا و به تلفیق بتن و سنگ میافتد که به شکل واقعاً زیبایی در کنار هم همنشینی می کنند و قدرت معمار ملموستر شده است و انسان را وادار میکند
تا به دور مجموعه بچرخد ضمن این که نباید فراموش شود که کلیه دسترسی ها همان طـــــور کــه مشخص است تعریف شده است و همگی نشان دهنده این نکته است که قلمی بر کاغذ پیاده شده است .
تحلیل معماری موزه هنرهای معاصر تهران
مصالح استفاده شده در بنای موزه
سنگ (لاشه جنسيت آن توف به رنگ سبز آذرين درونی)
بتن (عنصری صاف منظم و انعطافپذير)
فلز (مس به عنوان رويه كانال های نـور ، تهويه و آلومينيــوم براي بازشوها)
شيشه (سكوريت دودی)
فضاهای موجود در موزه
نگارخانه
9 عدد نگارخانه کوچک و بزرگ وجود دارد.
کتابخانه
4000 عنوان کتاب غیر فارسی و 3000 کتاب فارسی
فروشگاه کتاب
فروش نشریات ، انتشارات موزه ، بروشورها و …
رستوران
رستوران نسبتاً بزرگ که با شیشه دوجــداره از هم جدا و مجاور با فضای سبز بیرون و باغ مجسمه است.
سازمان موزه
شامل امور هنری ،امور اداری ،روابط عمومـی ، سمعی و بصری ، مراقبین ، حراست و …
باغ مجسمه
مجموعه دائم از تندیس های زیبا و کم نظیر که نظر دوستداران به هنر مجسمه سازی را به خود جلب می کند.
مجسمه های موزه
تفكيك اين بنا از پارك و خيابان اصل
نرده هايی به صورت های ساده و فرمدار كه توجــــه بيننــــده را جلب می كند
بين موزه هنرهای معاصر و موزه فرش شمال موزه فضای سبز با تعداد كمی درخت از نوع كاج و پوشيده از چمن وجود دارد كه در آن تعدادی تنديس مجسمه قرار دارد.
اين قسمت بــاغ مجسمــه نــــام دارد.
اين مجسمه هنگام احداث بنا در سال 1355 از هنرمندان خارجی خريـــداری شده است و در محل باغ مجسمه نصب شده است.
فقط يك تنديس ساخته هنرمند ايـــرانی پرويز تناولی در باغ موجود است.
تحلیل معماری موزه هنرهای معاصر تهران
عکس هایی از داخل موزه
موقیت مکانی موزه هنرهای معاصر تهران هم در پایین اشاره شده
نظرات کاربران