تحلیل و بررسی فرم و هندسه وموقعیت موزه فرش ایران
موزه فرش ایران یکی مشهورترین موزه های شهر تهران می باشد که در زمان 22 بهمن 135 افتتحاح شد، ما در این مقاله به تحلیل موزه فرش ایران از نظر معماری خواهیم پرداخت پس با ما همراه باشید.
بیوگرافی معمار مجموعه موزه فرش ایران:
معمار موزه فرش ایران عبدالعزيز فرمانفرمائيان است.
عبدالعزيز فرمانفرمائيان متولد سال 1299 تهران می باشد.
دانشجو رشته معمارى از دانشكده هنرهاى زيبا پاريس بوزار می باشد.
بنيانگذار نخستين دفتر «مهندسين مشاور» در مقياسى ملى و بين المللى سال 1333 است.
تدريس كوتاه مدت در دانشكده هنرهاى زيبا دانشگاه تهران در دهه 30 می باشد.
طراحى و اجراى بسيارى از بناهاى معروف و ماندگار معمارى معاصر به تنهايى يا با همكارى معماران و ديگر دفاتر معمارى ايرانى و خارجى بر عهده گرفت.
يكى از پل هاى اصلى ارتباط معماران ايرانى وخارجى بوده است.
شهرسازى در كرج، كرمان، اصفهان وتهران را بر عهده گرفت.
تهيه نقشه طرح جامع شهر تهران با همكارى «ويكتور گروئن» آمريكايى با نظر به تأمين يك نظام توسعه عناصر جديد متناسب با فرهنگ ايرانى،
حل مشكلات موجود با پیشبینی ۵ میلیون نفر جمعیت را بر عهده گرفت.
از آثار این طراح موزه فرش تهران، كاخ نياوران، كاخ مادر سعدآباد، مسجد دانشگاه تهران و … می باشد.
فناورى پيشرفته در بلندمرتبه سازى با روش هاى ضد زلزله معرفی کرد و عرضه داد.
اداره همزمان دو دفتر معمارى و شهرسازى درايران و يونان تهران و آتن را بر عهده داشت.
فعاليت گسترده در زمينه ساختمان هاى ادارى، مسكونى، بهداشتى و درمانى، فرودگاهى، مذهبى، صنعتى، فرهنگى، تجارى و تأسيسات شهرى داشت.
درباره موزه فرش ایران:
موزه فرش ایران در قسمت شمالی پارک لاله تهران واقع شده است.
موزه فرش ایران از مهم ترین و معتبر ترین موزه های فرش جهـان است.
هدف از تشکیل موزه فرش را میتوان پژوهشی در سوابق، تحصیلات و کیفیت تاریخی هنر و صنعت فرش خاصه فرش ایرانی دانست. این موزه شامل سایر محصولات از قبیل گلیم هم می شود.
ساختمان موزه فرش ایران معماری جالب و شكیل و چشمگیری دارد و نمای بیرونی آن شبیه به دار قالی میباشد.
سطح نمایشی موزه مساحتی برابر 3400 مترمربع است.
موزه شامل دو تالار بزرگ جهت نمایش انواع قالی های دست بافت و گلیم است.
طبقه همکف این موزه برای نمایش دائمی 150 قطعه فرش می باشد و طبقه دوم آن برای برگزاری نمایشگاههای موقت و فصلی گلیم و قالی در نظر گرفته شده است.
موزه فرش ایران در ضلع شمالی پارک لاله روبهروی فروشگاه سپه خیابان فاطمی واقع شده است.
تحلیل موزه فرش ایران:
ایـن موزه به دستور فرح دیبا ساخته شد و در 22بهمن ماه سال1356 در حضور ایشان، افتتاح شد.
نمای خارجی این موزه برگرفته از دار قالی می باشد که در چهــــار ضلع بنا به صورت یکنواخت اجرا شده است.
سطح نمایشی این موزه مساحتی برابر3400 متر مربع را در بر می گیرد که شامل دو تالار نمایش برای نمایش انواع فرش و قالی می باشد.
پژوهش در سوابق، تحولات و کیفیت تاریخی هنر و صنعت فرش، خاصه در ایران، گردآوری و خریداری نمونه انواع قالیهای دست بافت ایرانی و
برگزاری نمایشگاههای موقت از فرش سایر نقاط جهان و فرش ایران ، از اهداف موزه به می باشد.
در موزه فرش انواع گلیمها و فرشهای دست بافت، با توجه به مرغوبیت و قدمت آنها و
با در نظر گرفتن ویژگیهای قالی ایران از لحاظ رنگ آمیزی، طرح، نقش، بافت و تنوع مناطق قالی بافی، حفظ و نگهداری میشود.
در کتابخانه موزه حدود 3500 جلد کتاب به زبانهای فارسی، عربی، فرانسه، انگلیسی و آلمانی وجود دارد.
همچنین بهترین کتابها و نشریات و تحقیقات مربوط به فرش ایران و قالیهای مشرق زمین است
به طورکلی و کتابهایی در زمینه مذهب، هنر و ادبیات ایران در کتابخانه موزه وجود دارد.
در کنار کتابخانه کتاب فروشی نیز وجود دارد.
وجود آبنماهایی در پیاده روی مجاور سایت، فضای اصلی محوطهء موزه را از فضای خیابان مجزا میکند.
در ساختمان این موزه به صورت کلی از نورگیری مصنوعی استفاده شده است.
تحلیل موزه فرش ایران
در بعضی از قسمت های مجموعه مثل لابی و نمایشگاه موقت از نور گیری سقفی نیز استفاده شده است.
نماز خانه موزه فرش ایران :
تحلیل موزه فرش ایران : اصلی ترین عنصر سایت این مجموعه نماز خانه نجیب و چشم گیری است که در سمت راست مسیر ورودی اصلی قرار دارد.
این نمازخانه بعلت نیاز کارگران هنگام ساخت این مجموعه با دید معمار و مجری بنا ساخته شده است.
سادگی این نماز خانه که به شکل 2 مربع در هم چرخیده است،خلوص نماز خواندن را به ذهن القا می کند.
با استفاده از فرم خالص مربع ورودی مشخص و در عین حال نکته قابل توجهی در طرح است.
نکات ضعف موزه فرش ایران :
برای رسیدن به مجموعه باید ساختمان را دور زد و درجبهه ورودی مجموعه هیچ المانی وجود ندارد که بازدید کننده را جذب خود کند.
در حالی که بازدید کننده انتظار دیگری دارد در واقع به نظر می رسد هیچ دلیلی برای این گردش وجود ندارد و تنها راه را طولانی کرده است.
ورودی مجموعه تا زمانی که در مقابل آن نایستیم قابل تشخیص نیست.
کانسپت موزه فرش ایران :
تحلیل موزه فرش ایران : ورودی آمفی تئاتر تنها از داخل موزه تأمین می شود که باعث افزایش تراکم و آلودگی صوتی بیش از حد در لحظه اتمام جلسات می شود.
با توجه به گستردگی سطح در قسمت نمایشگاه هیچ فضای نشیمنی برای این قسمت در نظر گرفته نشده است که باعث خستگی بازدید کنندگان میشود.
تاسیسات در کنار کتابخانه قرار دارد کهایجاد مشکل می کند.
گالری موقت در طبقه بالا است و در روزهای تعطیلی این قسمت مانند انباری وسایل به نظر می رسد.
با توجه به دید مستقیم لابی به این قسمت مناسب نیست.
در خود فضای نمایشگاه سیر کولاسیون خاصی در نظر گرفته نشده است.
بازدید کننده دچار سردرگمی میشود فضا کاملاً یک تکه است و تنها چند فرورفتگی برای نمایش افقی فرش ها وجود دارد.
نظرات کاربران