0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

0

برای مشاهده لیست وارد شوید...

مشاهده محصولات فروشگاه

مفهوم کانسپت در معماری

دسته بندی ها : معماری 27 آوریل 2021 mahdi.dgh 12647 بازدید
کانسپت

مفهوم کانسپت در معماری یعنی رسیدن به راه حل مطلوب،با وجود پارامترها و مشکلات مختلف طراحی که شاید خلاقانه ترین مرحله در کل پروسه طراحی باشددر این مرحله ذهن طراح با کنار هم قرار دادن عوامل مختلف طراحی سعی دارد تا خودش را به جواب نزدیک کند.کانسپت در معماری

مفهوم کانسپت در معماری

هر پروژه معماری باید از یک مفهوم گرفته شود یعنی همان کانسپت در معاری. بطورکلی هماهنگی بین ذهن و دست یک معمار معقوله ای بسیار مهم و تعیین کننده در کیفیت معماری است.گسترش کانسپت در اکثر اوقات پبش از مراحل دیگر طراحی مانند کشیدن نقشه ،مقطع و نما انجام می شود.

تعریف کانسپت در معماری :

کانسپت در معماری یک  مفهوم ودلیل محصول نهایی {ساختمان یا سازه کامل شده} است و اولین قسمت از فرایند طراحی است که دقیقا مانند کاشت بذر توسعه و تحقق میابد و دقیقا مانند یک دانه گیاه می تواند از طیف وسیعی از منابع حاصل شود و مقدار زیادی از تغییرات و نتایج را ایجاد کند.

تعریف کانسپت در معماری

تعریف کانسپت در معماری

همچنین کانسپت در معماری تنها عنصر سازگار است که یک پروژه را از ابتدا تا انتها دنبال میکند و در ابتدا به همان اندازه که در پایان است مهم است.

طراحی بدون ایده ،عمق و معنی معماری را از بین می برد.یک مفهوم معماری را میتوان اینگونه توصیف کرد:

ایده،مفهوم،نظر،انتزاع،فلسفه،اعتقاد،الهام،فکر،قصد،نظریه،تصویر،طرح یا فرضیه

به یاد داشته باشید که درست مثل دو مدرسه که معماری یکسانی ندارند ،هیچ دو شرکت نیز شبیه هم نیستند.تعریف کانسپت در معماری بین معماران دقیقا مانند سبک شخصی یا حتی تعریف خود معماری متفاوت است.

از نظر اکادمیک و حرفه ای ،تفاوت بین یک پروژه موفق و یک پروژه متوسط براساس قدرت مفهوم آن ارزیابی می شود و اینکه آیا وضوح آن ارزیابی می شود .

کانسپت در معماری معماری باید در عمق و معنا پایه ریزی شود و هرچه انسجام و مر تبطیت بیشتری داشته باشد،موفقیت و جذابیت بیشتری نیز پیدا میکند …

تفاوت ایده و کانسپت در معماری :

تفاوت ایده و کانسپت در  این است که کانسپت هدف طراحی و خلق کردن به عبارت دیگر اندیشه پنهان در یک پروژه معماری است اما ایده ساده ترین راه حلی است که بشر در رویارویی با مشکلات به فکر ان می افتد. حتما مقاله طراحی موزه را بخوانید

تفاوت ایده و کانسپت در معماری

تفاوت ایده و کانسپت در معماری

انواع کانسپت در معماری :

1.قیاسیی:

یکی از متداول ترین راه شکل دادن به کانسپت در معماری است .به معنی الگو گرفتن از ویزگی های موجود در طراحی ها در حیطه معماری است که میتواند در طراحی کانسپت به معمار کمک کند.

2.استعاری:

انتزاعی است به طورکلی به معنی الهام گرفتن از شی یا اتفاقی خاص برای اشاره به ویژگی بارز ان است؛یعنی شما با الهام گرفتن از چیزی یا طرحی ،سعی در القای مفهوم خاصی دارید.

3.جوهری:

این مفهوم فقط به طراحی بنا و کنار هم قرار دادن مصالح اهمیت ندارد بلکه جوهر و روح بنا هم از اهمیت زیادی در طراحی برخوردار است.این مفهوم در بحث دکوراسیون داخلی هم بیشتر مورد توجه قرار میگیرد

4.ایده ال گرا:

صرفا توجه به ایده و ارزش های معمار را مورد توجه قرار می دهد ؛یعنی معمار میتواند کمال گرا بودن خود را از طریق طراحی لحاظ و در کانسپت کار اجرا کند.

5.برنامه ای:

نگاه به ارزش های مطلق


پروژه معماری آماده


سلسله مراتب کانسپت در معماری

مهم ترین عامل در بهبود نتیجه کانسپت در معماری رعایت این سه مورد است که باید به ترتیب و در جای خود به کار گرفته شوند:

تصور،ایده،کانسپتسلسله مراتب کانسپت در معماری

چگونه به یک کانسپت در معماری دست پیدا کنیم:

نمی توان همیشه برای الهام یک ایده به ذهن منتظر بود؛گاهی شما زمان محدودی برای اجرای کار دارید و نمیتوانید ماه ها منتظر یک جرقه ذهنی در خود باشید .برای خلاص شدن از این مشکل از توصیه های زیر بهره بگیرید:
1.تمرین دادن ذهن؛هماهنگی با بستر فعالیت و انجام فعالیت با یک حجم حرفه ای گاها الهاماتی را فراهم میکند که تصورش را هم نمیتوانید بکنید

2.نمونه کارهای مناسب میتوانند همه چیز را تغییر دهند

طراحی

نمونه کارها قدرتمندترین ابزاری است که دارید.بیاموزید که چگونه با استفاده از این راهنمای عمیق و بسته الگو،شکل و استفاده از ان را به نفع خود ببرید

کانسپت  از کجا نشات می گیرند ؟

کانسپت

 قبل از کانسپت باید  این سه مورد تشکیل شود:

تجزیه و تحلیل سایت:آب و هوا،جهت گیری،دیدگاه ها،دسترسی،تاریخچه،نوع استفاده و….

طراحی:توجه به نیاز های مشتری و ساختمان،محل اقامت و بودجه ساخت وطراحی

شناسایی ساختمان:نوع وکاربرد ساختمان

بیشتر اوقات ،یک نمونه معماری همیشه ریشه دارد و با سایت و زمینه ان ارتباط دارد ،بنابراین تحلیل سایت نقش زیادی در  توسعه مفهوم معماری دارد.


پروژه آماده مجتمع مسکونی


کانسپت بر کل پروزه تاثیر خواهد گذاشت و باید این موارد رعایت شود:

1کنمای بیرونی و داخلی:جهت گیری،توده،فرم،دیافراگم،اارتفاع،نور

2:چشم انداز:مقیاس،سختی و نرمی

3. اتصالات:سبک،مقدار،مواد،ژانر

4.ساختار :سنتی ، مدرن، بومی ،سنگین ،سبک

5.مواد:رنگ ها،ضد اب بودن،سبک ها و…

6..در نظر بگیرید که کانسپت در معماری همیشه نباید یک مفهوم ایده ال گرایانه یا الهام گرفته شده را داشته باشد بلکه سادگی در کنار کیفیت،کار شمارا کامل می کند.

7.خواسته اول از هر معمار عملکرد بهینه است ؛نه عجیب و غریب بودن کانسپت ( دانلود رایگان پروژه آماده معماری )

کانسپت

کانسپتکاانسپتکانسپت

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در ما

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه :
    0