معماری ارگانیک و تحلیل و بررسی آثار معروف این سبک
آشنایی با معماری ارگانیک
شاید کلمه معماری ارگانیک شما را به یاد گل ها و گیاهان بیاندازد اما در این سبک از معماری کلمه ارگانیک مفهوم متفاوتی دارد.
در واقع کلمه ارگانیک تفسیری است از قوانین طبیعت که در یک بنا دیده می شود.
یک هارمونی هم بسته با محیط اطراف خود ایجاد میکند.
بنایی که با این سبک از معماری طراحی شود باید ترکیبی از زمان و مکان خود باشد.
در واقع محیط اطراف این بنا با خود بنا هماهنگی کامل داشته باشد.
معماری ارگانیک از گذشته تا به امروز با ما همراه بوده است.
برای مثال قدیمی ترین ساخت و سازها انسانهای اولیه درغارها بوده است که نشان دهنده معماری ارگانیک است.
ویژگی های بنا به سبک ارگانیک
معماری ارگانیک از طبیعت زاده شده است و از طبیعت نشات میگیرد و به طبیعت احترام میگذارد.
برای مثال در این سبک از معماری چوب باید دقیقا مثل چوب باشد.
اجزای بنا باید با محیط اطرافشان در هماهنگی کامل شوند
یعنی اگر در منطقه ای کویری بنایی ساخته می شود
بنا باید قسمتی از آن محیط شود به طوری که محیط و بنا با هم منسجم باشند
در نتیجه هر بنایی باید دقیقا کاربرد خود را به خوبی نشان دهد.
طرح یک بنای خوب در این سبک از معماری نباید یک طرح بنای کپی شده باشد.
در واقع باید قوانین طبیعت را از نو باز نویسی کند و باید از خود طبیعت ساختاری طبیعی تری داشته باشد.
در سبک ارگانیک از معماری مهمترین فاکتور سادگی و آرامش در بنا می باشد
به جای اینکه با مد روز حرکت کند و دائما در حال تغییر باشد باید منحصر به فرد باشد.
معرفی بنا هایی با سبک ارگانیک
خانه آبشار
ای خانه که به آن اقامتگاه کافمن هم میگویند.
در سال 1935 در پنسیلوانیا آمریکا طراحی شد و در سال 1937 ساخته شد.
فرانک لوید رایت معمار این بنا می باشد.
کاربری این بنا اقامتگاه تفریحی می باشد.
قسمتی از این بنا روی قسمتی از آبشار رود بیرران ساخته شده است.
بیشتر معماران بزرگ معتقد هستند که خانه آبشار از مهم ترین آثاری است که در سبک ارگانیک ساخته شده است.
خانه آبشار در لیست مکان های دیدنی قرار دارد که قبل از مرگ باید از آن دیدن کرد.
ویژگی های معماری ارگانیک در آثار فرانک لوید رایت
استفاده از پنجرههای سرتاسری،نمایش مصالح در ساختمان، از اسکلت بتنی و آهنی استفاده نکرده است.
از نظر فرانک لوید رایت طبیعت مختص به محیط خارجی نمی باشد و فضای داخلی بنا و حتی تمام مصالح مورد استفاده نیز جزئی از طبیعت می باشد.
ویلای شل
این بنا در کشور ژاپن در سال 2008 احداث شده است.
این ویلا توسط معماران آرتکنیک ساخته شده است
به عنوان ویلایی مخصوص تعطیلات مشهور است.
ویلای شل نمونهی کاملی از سبک ارگانیک میباشد.
که به خوبی با محیط اطرافش هماهنگ شده است و نشان دهنده طبیعت در خود میباشد.
خانه وینسلو
این بنا در ریور فاست در ایلی نویز در سال 1894 طراحی شد.
این خانه توسط فرانک لوید رایت طراحی شد.
ویژگی های این بنا
بام های بیرون زده
تاکید به خطوط افقی
نمای نا متقارن
خانه ویلیتس
در هایلند پارک ایلی نویز در 1902 ساخته شد .
این خانه توسط فرانک لوید رایت طراحی شده است.
پلان صلیبی شکل آن به دور یک شومینه که در مرکز بنا مستقر شده است شکل می گیرد.
هر یک از فضا ها خصوصیات مستقل خود را دارند.
اما آزادانه با بقیه ی فضا ها تداخل پیدا می کنند و این باعث میشود نوعی تداوم زنده را پدید آید.
دو بال نامتقارن بنا مانند دو بازوی گشاده به درون پارک پیرامونی ساختمان نفوذ کرده است.
پارکی که مرغزار آن تا لبه دیوارهای ساختمان ادامه پیدا می کند.
به این ترتیب خانه و طبیعت طبق نظام محور مشخص در یکدیگر ادغام میشوند.
این ادغام به کمک بام های کم شیب که به طور مشخص از نما بیرون زده است
و با عناصر افقی نما و استفاده از مصالح طبیعی که از طبیعت گرفته شده است بیشتر مورد تاکید قرار می گیرد.
خانه مارتین
این بنا را در بوفالو در نیویورک در سال 1904 احداث شده است.
این خانه توسط فرانک لوید رایت طراحی شد.
در این بنا نمونه های ابتدایی از نوارهای افقی پنجره های ساختمان های مسکونی اش را به کار برد .
خانه روبی
این خانه در سال 1907 طراحی شده است و در 1908 در شیکاگو احداث شده است .
این خانه توسط فرانک لوید رایت طراحی شد.
این بنا یک خانه شهری بوده است
پلان مفصل بندی شده این بنا به تبع خیابان مجاور شکل گرفته است.
تاثیرات زیبایی شناختی آن در مرحله اول به بازی های درونی بین هسته مرکزی که به صورت محوری طراحی شده است.
همراه با دو پنجره بیرون نشسته قسمت جلو و بال های جانبی بنا که تقارن را بر هم می زند وابسته می باشد.
ساختمان لارکی
این بنا در بوفالو در سال 1904 طراحی شد
این خانه توسط فرانک لوید رایت طراحی شد.
ارتباط با دنیای خارج و محیط اطراف که تمنها در محیط روستایی مورد آرزوی رایت بوده است در شهر برایش مفهومی نداشت .
این یک ساختمان اداری میباشد که در اطراف فضایی مرکزی شکل گرفته است.
که از طریق یک سقف شیشه ای نور می گرفت و با تالارهایی احاطه شده است.
از بیرون تنها یک نمای ناب گرایانه شکوهمند به شکل یک منشور پیدا است
که در چهار گوشه آن برج های برجسته یکدست قرار دارد
این بنا اولین بنای اداری همراه با تهویه مطبوع میباشد
این بنا در سال 1949 تخریب کردند.
معبد وحدت
فرانک لوید رایت در سال 1906 این بنا را در اوک پارک ایلی نویز بنا کرد.
در این پروژه وی بتن مسلح را به عنوان ماده ساختمانی انتخاب کرد.
موزه گوگنهایم
موزه گوگنهایم در نیویورک طی سال های 46 تا 1943 طراحی و طی 59 تا 1956 احداث شد.
حلزون سفید بیرون جهیده ای است که همان ساختمان اصلی که نشان دهنده معماری ارگانیک می باشد
تداوم طرح در این موزه گوگنهایم به قیمت اعمال سازشکاری هایی در زمینه عملکردی و ساختمان به دست آمده است .
مناسب بودن رمپ برای تماشای تابلوها یک موضوع مهم می باشد
زیرا تابلوها در حالتی مورد تماشا قرار می گیرند که تماشاگر در حال عبور است .
در این بنا هدف و تکنولوژی به صورت غیر جدی در خدمت یک تصور و تفکر همه جانبه بسیار نمادین قرار گرفته است
اگرچه این بنا نمایانگر گامی بزرگ در جهت پختگی و بلوغ هنری رایت می باشد اما به طور واضح از آرمان اصلی معماری ارگانیک دور است.
سلام وقت بخیر ، واقعا مقاله جامعی بود درباره معماری ارگانیک ، خسته نباشید بابت انرژی که میگذارید
خیلی خوشحالیم که شما این مقاله را دوست داشتین
ما سعی کردیم تا تمام نکات معماری ارگانیک رو بگیم