اصول و ضوابط طراحی سینما
طراحی سینما ،سینما از مکان هایی است که امکاناتی که بستر مورد نیاز اوقات فراغت انسان را فراهم می کند.
هدف و برنامه تحقیق در این مقاله ، در ابتدا اهمیت طراحی سینما به عنوان بستری جامع برای اوقات فراغت افراد و ایجاد روابط و وقایع اقتصادی – اجتماعی مورد بررسی قرار گرفته است.
سپس ، رابطه بین سینما و طراحی معماری در آن و همچنین تأثیر معماری و سینما در دستیابی به اهداف و تعالی فعالیت های تفریحی ، هنری ، اقتصادی و خدماتی مورد بحث قرار خواهد گرفت.
معمولا در دنیا حجم ساختمان سینما را به گونه ای خاص و منحصربه فرد طراحی می کنند تا جزو بنا های شاخص شهر به حساب بیاید.
فیلم بهانه و وسیله ای برای طراحی:
انتقال گفتمان تفسیری و نظری رابطه بین معماری و طراحی سینما .
داستانها معماری فضاها را می سازد ، در حالی که فیلم راهی برای مشاهده آن فضاها در زمان ایجاد می کند.
بدانید که هر پروژه ای باید با نوع مشتری سازگار باشد.فضای طراحی شده فقط فضایی نخواهد داشت فضا باید متناسب با شخصی که آنها می شناسند طراحی شده است.
الزامات طراحی سینما، الزامات طراحی معماری یک سینما در چهار زمینه عملکرد زیر ارزیابی می شود :
1- فرهنگی – هنری 2- اوقات فراغت 3- اداری 4- خدمات
حوزه عملکردی فرهنگی – هنری :
تئاتر از جمله پارامترهای مهم ساختار فیلم برای تهیه صحیح محصولات فرهنگی و هنری ، یک تئاتر استاندارد است که باید مطابق با این استانداردهای ذکر شده در زیر طراحی شود.
– فاصله ها:
به معنای حداقل و حداکثر فاصله دید در ارتباط با فاصله چشم مخاطب است که بین ردیف اول و آخر تا صفحه یا وسط پرده های منحنی قرار دارد.
– زاویه دید :
زاویه تابش و فاصله پروژکتور از صفحه –
صندلی مخاطب:
در طراحی سنما، باید پایین صندلی ها ، تا شود ، باید توانایی جذب صدا را داشته باشد.
در تئاترهای سینما ، هر صندلی باید فقط برای یک نفر مشخص شود. استفاده از چندین صندلی یا نیمکت و غیره در تئاتر ممنوع است.
استفاده از صندلی های بدون عقب یا بدون دسته در سالن های سینما ممنوع است.
صندلی ها را می توان از صندلی های تاشو یا از صندلی های ثابت انتخاب کرد. تمام صندلی های سالن های طراحی سینما باید محکم به زمین متصل باشند ، در غیر این صورت ، هر 8 صندلی باید به هم متصل شوند و اتصالات صندلی ها باید به گونه ای باشد که لرزش صندلی به صندلی های دیگر منتقل نشود.
اگر شیب تئاتر به گونه ای باشد که در پشت صندلی ها یک دیوار کوتاه ایجاد کند ، اتصال آنها به این دیوار مجاز است.
صندلی ها باید بازو داشته باشند. وقتی به صورت عمودی قرار می گیرند نباید از کف صندلی دور شوند. اگر شیب راهرو به حدی باشد که ارتفاع عقب صندلی ها در مقایسه با کف راهرو ردیف عقب کمتر از 60 سانتی متر است ، باید شیب (حداقل 60 سانتی متر ارتفاع) در پشت صندلی ها نصب شود.
مواد استفاده شده در صندلی ها باید مقاوم ، قابل شستشو و غیر قابل اشتعال باشد.
از نظر صوتی ، جذب صدا نباید به حضور یا عدم وجود تماشاگران بستگی داشته باشد. صندلی های نشیمن تئاتر کودکان از قوانین کلی در مورد صندلی ها پیروی می کنند. صندلی های تئاتر در فضای باز (فضای باز) باید در برابر عناصر جوی مقاوم باشند.
بهتر است که ، کف و پشت صندلی ها در تئاترهای فضای باز قابل جابجایی باشند.
در سینماهایی که ممکن است برای جشنواره استفاده شود ، تعدادی صندلی در یک قسمت جداگانه باید به دستگیره هایی برای نوشتن ، نور متمرکز بر روی آن و هدفون برای شنیدن زبان های مختلف در فیلم های گفتاری مجهز شوند.
همه صندلی های تئاتر باید شماره گذاری شوند.
راهروها:
چیدمان راهروها باید با توجه به ورودی و خروجی راهرو و همچنین عبور آسان مخاطبان از سالن انجام شود.
فاصله راهروها از یکدیگر با توجه به حداکثر تعداد صندلی های یک ردیف و حداکثر تعداد ردیف های بین دو راهرو تعیین می شود.
چیدمان راهرو بهتر است به گونه ای باشد که حداقل کمترین سطح را از سطوح اشغال کند که از طریق آنها دید مناسب روی صفحه امکان پذیر باشد.
راهروهای تئاتر ممکن است انتهای بسته نداشته باشند و باید به یک درب خروجی یا یک فضای باز مقابل سالن یا یک راهرو دیگر ختم شوند.
راهروهای تئاتر می توانند به راهروهای باریک در امتداد دیوارها ختم شوند. اگر به دلیل شیب کف ، یک دست انداز در پشت صندلی ها در نظر گرفته شود ، فاصله لازم برای عبور از ردیف ها فاصله بین دست انداز و لبه صندلی است ،
این فاصله بین دو خط عمودی از لبه های رسم اندازه گیری می شود به دست انداز در راهروها بین ردیف صندلی های تئاتر نباید اختلاف قد وجود داشته باشد. در تقاطع راهروها بین ردیف صندلی ها و راهروهای تئاتر هیچ قدمی نباید طی شود.
عرض راهرو های سالن نمایش به تعداد جمعيتی كه از آنجا رفت و آمد دارد بستگی دارد عرض راهرو ها حداقل دو متر باشد.
حداكثر شيب در راهرو های سالن نمايش هشت درصد ميباشد اگر شیب در راهرو ها زیاد باشد باید از راهرو ها استفاده شود.
پله های اصول طراحی سینما باید با نورپردازی روشن شود.
در راهرو ها باید از مصالحی که غیر قابل اشتغال است استفاده شود و مصالح لغزندگی نداشته باشد
صندلی های معلولین:
در تئاترهایی که برای معلولین روی صندلی های چرخدار استفاده می شوند، صندلی های چرخدار باید به گونه ای قرار بگیرند که راهرو بین ردیف صندلی ها را مسدود نکند. در تئاترهایی که برای معلولین دارای ویلچر استفاده می شوند ، مکان صندلی های چرخدار باید نزدیکترین مکان به ورودی تئاتر باشد تا امکان معلولین از ورودی تئاتر فراهم شود.
در تئاترهایی که برای معلولین روی صندلی چرخدار استفاده می شوند ، نباید در مسیر رسیدن به صندلی های چرخدار پله ای وجود داشته باشد. حداقل سطح استقرار صندلی چرخدار در تئاتر 160 * 80 سانتی متر است.
این مکان باید کاملاً افقی باشد.
– ورودی ها و خروجی ها:
ورودی های تئاتر باید از ورودی های آن جدا شود. بهتر است ورودی های تئاتر کاملاً در تماشای تماشاگران تئاتر باشد. این نقطه از نظر موقعیت مکانی و همچنین طراحی نمای این ورودی ها تأثیرگذار است. عرض درهای ورودی باید حداقل نیمی از مجموع درهای خروجی مورد نیاز تئاتر باشد.
ورودی تئاتر باید به گونه ای طراحی شود که در مواقع اضطراری بتواند به عنوان درب خروج عمل کند. برای کار با این ویژگی ، درب ها باید از همان درهای خروجی برخوردار باشند. ورودی تئاتر باید به گونه ای طراحی شود که از نور و صدا به تئاتر جلوگیری کند.
تعداد درب های خروجی تئاتر با توجه به حداقل و حداکثر ابعاد درب ها تعیین می شود. فقط وقتی همه خصوصیات زیر در سالن نمایش داده می شود ، فقط یک درب خروجی برای راهرو مجاز است: در اصول طراحی سینما رعایت شود.
الف- ظرفیت سالن بیش از 100 نفر نباشد. ب- محل خروج بدون پله به فضای خارج متصل است. ج- فاصله دورترین صندلی از درب خروج از 7.5 متر بیشتر نباشد. د- دیوارها و سقف و مواد پرده غیر قابل اشتعال هستند. ه- سالن یک صحنه قابل استفاده برای تئاتر ندارد.
اگر یک سالن فیلم دارای حداقل تعداد درب خروجی مورد نیاز یعنی دو در باشد ، هیچ یک از آنها نباید کمتر از نصف حداقل محاسبه شده بر اساس ظرفیت باشد.
اگر 3 در یا بیشتر باشد ، با مسدود کردن هر یک از این مسیرها (احتمال آتش سوزی) عرض مجموع مسیرهای باقیمانده هرگز از نصف حداقل محاسبه شده کمتر نخواهد بود. عرض درب خروجی هرگز نباید از حداقل عرض محاسبه شده راهرویی که به آن منتهی می شود کوچکتر باشد.
اگر چندین راهرو در درب خروجی به هم نزدیک شوند ، عرض درب باید برای کل جمعیت خارج شده از آن راهروها محاسبه شود. بهتر است درهای خروجی تا حد امکان در انتهای راهروهای طولی یا عرضی سالن قرار گیرند. پیشنهاد:
خروج باید تا آنجا که ممکن است در معرض دید مخاطبان قرار گیرد. محل های خروجی تئاتر هرگز نباید نزدیک به هم قرار بگیرند ، بلکه باید در هر دو طرف سالن واقع شوند.
اگر بیش از دو خروجی وجود داشته باشد ، حداقل یک خروجی باید از بقیه دور باشد. در این حالت ، مجموعه ای از خروجی هایی که در کنار یکدیگر هستند یک خروجی منفرد محسوب می شود و یک عرض خروجی منفرد نباید بیش از 50٪ جمعیت سالن محاسبه شود.
حداقل فاصله دو خروجی 5 متر است و اگر فاصله کمتر از این باشد یک واحد خروجی در نظر گرفته می شود.
درب های ورودی و خروجی باید در یک سطح از کف سالن باشند. دو درب استفاده شده در تئاتر باید برابر باشد. از درهای دوتایی نابرابر در تئاتر استفاده نمی شود. از درهای منفرد نباید در درب های ورودی یا خروجی تئاتر استفاده شود.
از آنجا که همه درها از جمله درب های ورودی و خروجی در موارد اضطراری به عنوان درب های خروجی در نظر گرفته می شوند ، باید همیشه از بیرون باز شوند (آرنولد 2005) استفاده از انواع درها در تئاتر از جمله درب های دو طرفه ، درهای کشویی ، درهای تاشو ، درب های لولایی یا درهای بالارفتن ، درهای چرخشی بدون محور مرکزی ، درهای بازشو مرکزی ، درهای سه یا چهار طرفه یا بیشتر ممنوع است.
وقتی درهای خروجی باز است ، باید کاملاً روی دیوار ، درب یا دیوار راهرو بخوابند و مسیر را مسدود نکنند. هنگامی که عرض راهرو خروجی حداقل مورد نیاز است ، موارد زیر باید رعایت شود:
الف- هنگامی که درب خروجی به داخل در باز می شود ، عرض درهای باز شده بیشتر از عمق درب نیست به طوری که عرض راهرو را کاهش می دهد. ب- وقتی درهای باز شده روی دیواره های راهرو قرار می گیرند ، باید در دیوارها طوری تعبیه شوند که ضخامت درب جلوتر از دیوارهای راهرو نباشد و از عرض راهرو کم نشود.
درهای تئاتر نباید قفل داشته باشند. دستگیره های داخلی درب های تئاتر می توانند از نوع دستگیره های قفل دار معمولی باشند ، اما بهترین دسته ها دسته هایی هستند که با فشار جمعیت درب را باز می کنند.
این دستگیره ها به صورت افقی قرار دارند و در تمام عرض در قرار دارند و با فشار دادن آن ، درب باز خواهد شد (Duprey 1924). دسته ها باید در 100 سانتی متری سطح زمین قرار بگیرند.
اتصال دهنده درب دوم در دوبل فقط یک در بالای درب است که از طرف سالن نصب شده است. نباید از نوع مرکزی باشد و در ضخامت درب بلکه از طرف درب سالن نصب شود تا به راحتی قابل مشاهده باشد.
بهتر است که درها شامل فیکساتورهای نیرو باشند. مواد ثابت کننده با فشار بر روی آنها درب را تعمیر می کنند. درهای تئاتر هنگام باز و بسته شدن نباید صدا داشته باشند.
در ورودی و خروجی تئاتر باید تخته ای وجود داشته باشد که روی آن عبارت “ورود” یا “خروج” نوشته شده باشد. این تابلوها باید دارای چراغ هایی باشند که در بالای یا کنار آن نصب شده باشند.
ارتفاع نصب تابلو نباید کمتر از 220 سانتی متر باشد. و بیش از 300 سانتی متر. تابلوهای ورودی و خروجی باید در طول نمایش روشن باشند. این چراغ ها همچنین باید از سیستم روشنایی ایمنی سینما تغذیه شوند.
کلمات “ورود” یا “خروج” که روی تابلوها نوشته شده باید خوانا و واضح باشد و حروف در بلندی که از فاصله 30 متری قابل خواندن هستند. علائم باید برای بی سوادان نیز به تصویر کشیده شود.
صفحه های درب باید برای مخاطب قابل مشاهده باشد . اگر درب ورود یا خروج در وضعیت نامرئی قرار داشت ، علاوه بر تخته بالای آنها ، باید تخته ای که جهت ها را مشخص می کند نیز در سالن نصب شود.
هر دری که توسط مردم استفاده نمی شود باید “درب خصوصی” را امضا کند و “بدون خروج” بر روی آن نصب شده است. درهای تئاتر باید به گونه ای محکم ساخته شوند که از ورود نور و صدا به سالن جلوگیری کنند.
درهای تئاتر حداقل نیم ساعت در مقابل آتش نباشند. همچنین قطعات و درها در این زمان نباید مقاومت خود را از دست بدهند.
راهرو انتظار (سرسرا) هر سینما قبل از نمایش فیلم باید یک سالن برای اجتماع مخاطبان داشته باشد.این اتاق می تواند یک واحد واحد در یک مکان باشد یا در بعضی از قسمت های ساختمان تقسیم شده و واقع شده باشد .
اگر چند فیلم با ورودی های جداگانه در یک زمین ساخته شود ، باید برای هر طراحی سینما یک سرسرا وجود داشته باشد. ساخت چندین سرسرا بدون اتصال به یکدیگر مجاز است.
آنها به ورودی های مختلف طراحی سینما تقسیم می شوند و به فضای نمایش واحد متصل می شوند. اگر یک سینما چندین سالن تئاتر داشته باشد ، می توان سرسرای سینما را به عنوان یک ساختمان واحد تنظیم کرد ، یا بنا به صلاحدید طراح و سازنده ، آن را در چند قسمت ساختمان تقسیم کرد.
سرسرای سینمای فضای باز می تواند باز یا بسته باشد. نیازی به ساخت سرسرا برای تئاترهای فضای باز در پارک ها نیست. کیفیت محیط داخل سرسرا در عملکرد سینما بسیار مهم است و از ویژگی های هر سینما محسوب می شود.
بنابراین باید طوری باشد که مخاطب را به خود جلب کند و راحتی جسمی و روحی را برای او به ارمغان بیاورد. برخی از فعالیت ها در راهرو تئاتر مانند فروش غذاهای سرد و نوشیدنی ، فروش نشریات سینما و تبلیغات درباره فیلم های آینده و ارائه تصاویر مربوط به فیلم و سینما مجاز است.
سایر فعالیت ها در سالن ، دائمی یا موقت ، منوط به تصویب کمیسیون است. این فعالیت ها نباید خطرناک و پر سر و صدا باشد ، باعث تولید دود ، بو و سایر آلاینده ها می شود.
در محاسبه محوطه سرسرا ، بعضی از قسمتها نباید در نظر گرفته شود از جمله بوفه و ناهار خوری ، راهروهایی که از سرسرا منشعب می شوند اما راهی به تئاترها ، غرفه ها ، چشمه ها ، مجسمه ها ، تخت گل ها و به طور کلی عناصری که سطح را اشغال می کنند و نیستند. اجازه ایستادن را نمی دهد. ناحیه پله که مستقل نباشد می تواند بخشی از سالن سرسرا باشد.
راهروهایی که از تئاتر عبور می کنند بخشی از سرسرا هستند به شرطی که عرض آنها از 4 متر کمتر نباشد. محاسبه مناطق سرسرای تئاتر که برای کودکان و نوجوانان در نظر گرفته شده است نیز از قوانین سینماهای عمومی پیروی می کند.
محاسبه سالن سرسرای سالن های تئاتر با دو سالن و ظرفیت نابرابر براساس جمعیت موجود در سالن بزرگتر است.
اگر ظرفیت برابر باشد ، ظرفیت هر یک از سالن ها اساس محاسبه است. محاسبه محوطه سرسرا در تئاترهای دارای سه سالن و ظرفیت های نابرابر بر اساس ظرفیت کل دو سالن کوچکتر یا ظرفیت سالن بزرگ ، هر کدام که بیشتر باشد ، استوار است.
اگر ظرفیت سه سالن برابر باشد ، اساس محاسبه ظرفیت دو سالن با هم است. محاسبه محوطه سرسرا در سینماهای دارای بیش از سه سالن نمایش توسط کمیسیون نظارت بر اساس نمایش زمانبندی در سالنهای مختلف و حداکثر تعداد افرادی که در راهرو سینما جمع شده اند انجام می شود.
محاسبه محوطه سالن (راهرو) در سینماهای آزاد (سرسرای باز یا بسته) از روال تعیین شده در مورد سینماهای معمولی پیروی می کند. اگر سینمای فضای باز در پشت بام یا مجاور سینمای ساخته شده ساخته شود و از مزایای سرسرای تئاتر ذکر شده برای جمع شدن تماشاگران استفاده کند ،
از قوانینی که در مورد سینماهای چند راهرو تعیین شده است پیروی می کند
هر سرسرا علاوه بر داشتن ورودی سینما ، که به عنوان یک خروجی در موارد اضطراری در نظر گرفته می شود ، باید دارای یک درب خروج اضطراری نیز باشد. این خروجی اضطراری باید از ورودی سینما فاصله داشته باشد و مستقیماً به فضای باز متصل شود یا به مجاری باز شود که از معیارهای مسیرهای خروج ایمن برخوردار باشد.
اتصال کانال اضطراری به مسیر خروج سالن مجاز است. در صورت وجود چنین رابطه ای ، ورود جمعیت از سالن ارتباط نیز باید در محاسبه عرض مسیر خروجی در نظر گرفته شود.
ازدحام سرسرا برابر است با ظرفیت تئاتر. در تمام سرسراها باید تهویه طبیعی وجود داشته باشد ، استفاده از نور طبیعی برای نور سالن و همچنین برای نمای بیرون توصیه می شود. سرسرا باید با مواد قابل شستشو و بدون لغزش قابل شستشو پوشانده شود.
ترکیب کلی مواد در سرسرا باید با توجه به مسائل آکوستیک انجام شود تا صدای ناخواسته توسط توده تماشاگران کاهش یابد.
مواد باید غیر قابل اشتعال باشند. در هر سالن مسافرتی ، مکان سایر مناطق سینما به ویژه خروج اضطراری و تئاتر باید با استفاده از علائم بصری و همچنین کلمات واضح و خوانا مشخص شود. حداقل یک دستگاه تلفن و آب خنک کننده در هر سرسرا موجود است.
آثار هنری تئاتر هر ساختمان سینما می تواند سالن استراحت آثار هنری را برای اوقات فراغت افراد در بر داشته باشد.
پرده نمايش
نوع پرده سينما به ابعاد سالن و قدرت پروژكتور و بهره روشنايی پرده و ميزان روشنايی مطلوب پرده بستگی دارد.
پرده نمايش بهتر است انحنا داشته باشد بخصوص در سالن های عريض اين انحنا ی كمانی از دايره به مركز لنز پروژكتور و به طول
فاصله لنز پروژكتور از مركز پرده ميباشد.
اسكلت نصب پرده نمايش بايد بزرگتر از پرده باشد تا نصب پرده آسان تر شود.
اسكلت از ديوار پشت پرده بايد به اندازه ای فاصله داشته باشد تا بتوان بلندگو ها را در پشت آن نصب کرد.
. بوفه و رستوران بوفه و رستوران فضاهای غیر ضروری هستند و به صلاحدید سازنده در نظر گرفته می شوند و در صورت ساخت باید دارای شرایط زیر باشند:
در هر اصول طراحی سینما ساخت بوفه و رستوران مجاز است. بوفه غذاهای سرد ، و نوشیدنی های سرد و گرم را ارائه می دهد ، و رستوران انواع غذاهای گرم (یا غذاهای سرد و گرم) را ارائه می دهد.
فروش موادی که خوردن آنها در سینما ممنوع است ، در بوفه ، رستوران و هر مکان دیگر سینما ممنوع است. در رستوران ، غذا باید به صورت نشسته صرف شود ، بنابراین رستوران باید به میز و صندلی مجهز باشد.
میز و صندلی برای بوفه ضروری نیست. رستوران باید از سرسرا یا هر اتاق دیگری كه در مجاورت آن است جدا شود ، تا سر و صدا به جاهای دیگر سرایت نكند و بوی غذا در سالن های نمایش پخش نشود. آشپزخانه رستوران باید از رستوران جدا شود و ارتباط آن با سایر مناطق سینما و فضای عمومی خارج از تئاتر با دو درب اتفاق می افتد.
بوفه و رستوران هر دو برای تهیه وسایل خود باید انبار داشته باشند. حمل اقلام مورد نیاز بوفه و رستوران توسط درب هایی که توسط مخاطبان استفاده می شود مجاز نیست و باید به روش های دیگر انجام شود.
استفاده از پارکینگ یا ورودی مخصوص کارمندان برای حمل موارد ذکر شده مجاز است. بهداشت و نظافت و نظافت در بوفه و رستوران بسیار مهم است .
اداری :
منطقه عملکردی در هر سینما فضای لازم برای انجام کارهای اداری وجود دارد. این فضاها می تواند شامل اتاق مدیر ، اتاق کارمندان ، خدمات بهداشتی ، اتاق رختکن ، نمازخانه ، بایگانی ، اتاق بازیگران باشد (اگر سینما بخواهد برای مدت محدودی به عنوان تئاتر درام بازی کند).
خدمات :
سرویس بهداشتی:
در هر سینما باید سرویس های توالت فرنگی برای تماشاگران فراهم شود.
بخشهایی از این خدمات برای آقایان و برخی دیگر از قسمتها برای خانمها خواهد بود. در سینماهای دارای چند سالن نمایش تعداد سرویس بهداشتی بر اساس جمعیتی است که برای سرسرای سینما در نظر گرفته شده است.
این توالت فرنگی اضافی برای تئاترهای کوچک که بر اساس محاسبه فقط یک سرویس بهداشتی برای مردان و دیگری یک سرویس بهداشتی برای زنان مورد نیاز است.
بنابراین تعداد کل سرویس بهداشتیسینما هرگز از 4 عدد کمتر نیست. تعداد دستشویی برای استفاده تماشاگران برابر است با تعداد سرویس بهداشتی هر بخش.
در سینماهایی که برای معلولان دارای ویلچر استفاده می شود ، خدمات بهداشتی ویژه دیگری از جمله سرویس بهداشتی و سینک ضروری است. این سرویس باید مستقل از سرویس های عمومی مخاطبان باشد و افراد معلول دارای صندلی چرخدار در دسترس باشند.
هر سرویس بهداشتی باید شامل تهویه طبیعی و مکانیکی باشد.
استفاده از نور طبیعی در سرویس های توالت توصیه می شود.
وضعیت استقرار سرویس بهداشتی باید به گونه ای باشد که جدا شدن آن از سینمای داخل سالن ، به ویژه از سرسرا یا رستوران ، به درستی احساس شود.
سالن انتظار سينما
طبق استانداردها طراحی سينما حداقل ميزان سطح اشتغال سالن انتظار سينما به ازاي هر نفر سی و پنج مترمی باشد.
حداقل سرانه سالنهاي سينما پنج متر ميباشد.
تعداد صندلي های سالن به ازاي هر صد نفر ده صندلی است.
حداكثر شيب راهرو ورودي هشت درصد میباشد و عرض آن حداقل دو متر می باشد.
حداقل عرض ورودي سالن انتظار به ازاي هر صد نفر پنجاه و شش سانتيمتر ميباشد.
بوفه سینما نیز در سالن انتظار طراحی می شود.
ورودي سينما
ورودی سینما در هر سینما باید یک ورودی به مخاطبان اختصاص یابد. کارکنان سینما می توانند از این ورودی استفاده کنند ، اما برای انتقال تجهیزات و مواد مورد استفاده در بوفه ها و رستوران ها ، حمل و نقل ضایعات و مواردی از این دست باید راه دیگری جدا از ورود مخاطبان وجود داشته باشد.
ورودی سینما باید در مقایسه با گذرگاه مجاور تنظیم شود و فضایی را برای صف بلیط های سینما فراهم کند. این منطقه باید دارای سقف یا سایه باشد تا مخاطب را تا حد ممکن در برابر شرایط بد آب و هوایی محافظت کند.
برای استفاده از معلولین ، یک رمپ باید در محلی طراحی شود که بین سطح خیابان و ورودی اختلاف حداقل سطح 1-2 متر و حداکثر شیب 8٪ وجود داشته باشد. درهای ورودی سینما برای مقابله با فشار جمعیت در موارد اضطراری باید بسیار محکم ساخته شوند.
درها باید به 2 طرف باز شوند و حداقل بخشی از آنها (در ارتفاع دید) از شیشه های ایمنی ساخته شوند. هیچ یک از درها در تمام مدت اجرای سینما قفل نشده است. بهتر است گرما و سرمای سینما برطرف شود
و همچنین باید فضای محصور اولیه ای برای حفظ نظم و نظافت سینما در ورودی وجود داشته باشد. این فضای ورودی دارای دو در است که از یک طرف به بیرون باز می شود و از طرف دیگر به فضای داخلی سینما متصل است.
عمق این فضای متوسط نباید از 3 متر کمتر باشد. از آنجا که ورودی سینما راهی برای خروج از سرسرا محسوب می شود.
فضاهای ارتباطی:
فضاهای ارتباطی از درهای تئاتر خارج می شوند یا مستقیماً به فضای خارج باز می شوند یا به مسیرهای خروج ایمن مستقل (بدون تداخل در مناطق دیگر). تئاترها یا بالکن هایی با جمعیت کمتر از 100 نفر می توانند مسیر خروجی داشته باشند به شرطی که طبق مفاد این دستورالعمل مجاز به داشتن درب خروجی تئاتر باشد.
اگر دو یا چند سالن تئاتر دارای مسیرهای خروجی مشترک باشند و کل جمعیت آنها بیش از 1000 نفر باشد ، هر تئاتر باید حداقل دو مسیر خروج داشته باشد و کل مجموعه باید حداقل 3 مسیر خروج داشته باشد.
مسیرهای خروج از سینما نباید با مسیر ورودی مخاطبان تداخل داشته باشد. مسیرهای خروج سینما نباید با هیچ یک از فضاهای تشکیل دهنده سینما تداخل داشته باشد. بعضی از مکانهایی که برای خروج از آن نباید هیچ در و پنجره ای داشته باشید عبارتند از:
فضاهای برقی ، فضای گرمایش و سرمایش ، آشپزخانه ، رستوران ، اتاق پروژکتور ، اتاق تعمیرات ، انبارهای اصلی ، انبارهای بوفه و رستوران ، پارکینگ داخلی و مواردی از این دست اگر سایت های اضافی در زمین تئاتر قرار داشته باشند ، مسیر خروج سینما و مکان های ذکر شده باید کاملاً از یکدیگر جدا شود. ترکیب مسیر خروج با فضاهای بازی که توسط مکان های ذکر شده استفاده می شود مجاز نیست.
درهای مکانهای امن سینما می توانند به مسیر خروج باز شوند به شرطی که ارتباط آنها با مسیر خروج توسط یک فضای میانجی (فیلتر فضایی) با دو درب انجام شود.
خروج اضطراری سرسرای سینما می تواند به مسیر خروجی تئاتر باز شود. اگر مسیر خروج به پشت بام یا مسیر زیرزمین متصل باشد ، مسیر بالا رفتن از این قسمت ها باید توسط درب یا حصار مسدود شود تا مخاطب منحرف نشود.
مسیرهای بن بست منشعب شده از مسیر خروج مجاز نیست. وجود درب در مسیرهای خروجی (بین درب خروجی تئاتر و درب خروجی سینما) ممنوع است. درب فقط در ابتدا و انتهای پلکان خروجی ضروری است. هنگام خروج ، تمام درها ، مسیرها و اختلاف ارتفاع باید توسط علائم بصری و نوشتاری تعیین شود.
این علائم به سیستم روشنایی ایمنی سینما متصل می شوند. اگر سالن سینما دارای دو مسیر خروج باشد (حداقل مورد نیاز) ، عرض هیچ یک از مسیرهای خروجی نباید کمتر از نصف حداقل عرض لازم برای تخلیه کل مخاطب باشد.
اگر یک سالن سینما دو یا چند مسیر خروج را به پایان برساند ، با بستن هر یک از مسیرها (که احتمالاً در هنگام شلیک است) ، عرض مسیرهای باقیمانده نباید از نصف حداقل عرض مورد نیاز باشد.
اگر دو یا چند مسیر خروج از یکدیگر عبور کرده باشند ، عرض جدید مسیر باید براساس کل جمعیتی که قرار است از این مسیر خارج شود محاسبه شود. اگر عرض مسیر خروج در طول مسیر باریک و گسترده شود ، باریک ترین قسمت مسیر خروج به عنوان عرض مسیر خروج در نظر گرفته می شود.
عناصر مانند ستون ها ، تندیس ها ، باغ گل و حجم تبلیغات بیرون زده از دیوار در مسیر خروج ممنوع است ، حتی اگر عرض مسیر از حداقل مورد نیاز نباشد. کمیسیون نظارت می تواند چنین عناصری را در مسیر خروج فقط وقتی اجازه دهد که احتمال هرگونه خطر ، به دلیل برخورد مخاطب با آنها هنگام دویدن ، به دلیل ارتفاع این عناصر از کف یا ترکیب خاص آنها با سایر عناصر کاهش یابد.
در صورت وجود فاصله بین اجزای سازنده آنها (کف دست انداز و پله یا کف با هم) ، نباید از پله ها در مسیرهای خروجی سینما استفاده شود. در مسیرهای خروج سینما نباید از پله های گرد و نیمه گرد استفاده شود.
عرض هر مرحله از حداقل مورد نیاز برای مسیر خروجی ذکر شده در مسیر خروجی سینما کمتر نیست. اگر تعدادی تئاتر به یک راه پله خروجی متصل باشند ، عرض پله در هر طبقه باید بر اساس جمعیت کل آن طبقه و طبقات بالاتر محاسبه شود.
در ابتدای و انتهای پلکان خروجی و در پله های خروجی باید یک درب مستقل وجود داشته باشد تا به فضاهای تئاتر یا سرسرا ارتباط داشته باشد. اگر فاصله راه پله از درب خروجی نهایی سینما در طبقه همکف کمتر از 10 متر باشد ، همان خروجی درب پایانی راه پله سینما خواهد بود.
همچنین ، با توجه به اینکه مناطق کم خطر سینما باید دارای یک فیلتر فضایی با دو درب برای ارتباط با مسیر خروج باشند ، نیازی به درب اضافی (درب سوم) برای ارتباط با راه پله خروجی نیست. مسیر خروج باید شامل تهویه مکانیکی باشد.
این تهویه نباید به گونه ای باشد که در صورت آتش سوزی دود فضاهای دیگر را به مسیر خروجی منتقل کند. تهویه طبیعی در مسیر خروج توصیه می شود. مواد برای پوشش دیوار ، سقف و کف باید از مواد غیر قابل اشتعال در مسیر خروج باشند
و کل ساختمان باید حداقل 2 ساعت قبل از آتش سوزی مقاومت کند. مسیرهای خروجی باید دارای رعد و برق ایمن باشند و صاعقه طبیعی برای مسیرهای خروج توصیه می شود
استفاده از پله های گرد یا نیمه گرد در سینما در مکانهایی غیر از مسیر خروج مجاز است به شرط آنکه عمق هر پله در باریک ترین قسمت آن کمتر از 25 سانتی متر نباشد
تمام مناطق غیر محصور در سینما مانند پله های آزاد ، تراس های داخلی و خارجی ، فرود پله ها ، سوراخ ها و مسیرهای شیب دار باید به نرده ای به ارتفاع 110 سانتی متر مجهز شوند.
پنجره ها و به طور کلی ، سطوح شیشه ای باید دارای این حصار باشند.
اسانسور:
تعبیه آسانسور در سینما برای استفاده مخاطبان مجاز نیست ، اما تعبیه و استفاده از آن برای امور اداری ، حمل بار و تجهیزات سینما مجاز است.
گيشه :
بلیط گیشه در هر فیلم حداقل یک مکان برای فروش بلیط باید وجود داشته باشد (باکس آفیس). اگر سینما از ظرفیت بالایی ، بالکن یا سالن های مختلف زیادی برخوردار باشد ، گیشه های متعدد پیشنهاد می شود.
گیشه تئاتر نقش یک مرکز ثقل را دارد. بنابراین باید قابل مشاهده باشد و دسترسی از طریق مدیریت یا ورودی به گیشه به راحتی امکان پذیر است.
از آنجا که گیشه با امور مالی سینما سروکار دارد ، بهتر است از ساخت آن به طور مستقل و خارج از ورودی خودداری کنید.
وجود وسایل باید برای حفظ درآمد سینما و همچنین ابزارهای لازم برای حفظ امنیت در نظر گرفته شود. اگر گیشه به فضای شلوغی یا رفت و آمد تماشاگران متصل است ، بهتر است قبل از گیشه یک فضای اولیه (یک فیلتر فضایی) در نظر بگیرید ، یا درب آن به گونه ای باشد که در داخل گیشه دیده نشود.
گیشه باید جایی باشد که خط مربوط به آن مردم را آزار ندهد و همچنین مانع ورود و خروج افراد نشود.
مکان گیشه سینما در فضای ورودی مجاز است به شرطی که مکان کافی در فضای ورودی برای مونتاژ خط و رفت و آمد مخاطب از سینما در نظر گرفته شود. بهتر است مساحت گیشه (برای یک نفر) از 3 متر مربع کمتر نباشد.
اتاق پروژكتور
اتاق پروژکتور و لوازم جانبی آن هر سینما باید یک فضای بسته داشته باشد تا تجهیزات بازی و صداگذاری را ایجاد کند. این فضا باید حداقل برای 2 پروژکتور (ترجیحاً سه پروژکتور) طراحی شوداندازه هرکدام ۱۰۰×۶۰ سانتيمتر میباشد.
تقویت کننده های صدا و جداول وارونگی و بازبینی کننده فیلم در اتاق پروژکتور قرار می گیرند.
دستگاه هایی مانند یکسو کننده ، صفحه اصلی برقی اتاق پروژکتور ، دیمرهای نور سالن و قفسه های فلزی برای ذخیره فیلم می توانند در داخل جعبه پروژکتور یا در فضاهای مستقل مرتبط با فضای ذکر شده ذخیره شوند.
وجود یک اتاق کوچک برای ذخیره سازی باتری های مشخص شده برای روشنایی ایمنی سینما و توالت در کنار اتاق پروژکتور ضروری است. بهتر است محلی برای استراحت مدیر پروژکتور داشته باشید.
این مکان باید در جایی ایجاد شود که شخص مسئول پروژکتور از وقایع اتاق طرح ریزی و عملکرد دستگاه ها در هنگام استراحت مطلع باشد. بهتر است ارتباط صوتی الکترونیکی اتاق پروژکتور ، به عنوان یک مرکز مهم در فضاهای تئاتر ، با سایر فضاهای مهم (اتاق مدیر ، تئاتر ، جعبه دفتر و سرسرا) برقرار شود.
شرایط اتاق پروژکتور در فیلم های هوای آزاد همان شرایطی است که برای فیلم های معمولی تعیین شده است. در فیلم های چند تئاتر ، استفاده از یک اتاق پروژکتور مشترک برای تعدادی سالن مجاز است.
مشخصات اتاق پروژکتور در سالن های سینما که از سیستم پروجکشن برگشتی استفاده می کنند از معیارهای ارائه شده برای اتاق پروژکتور با سیستم عادی تابش مستقیم پیروی می کنند.
یک آینه در سیستم طرح ریزی پشت استفاده می شود ، مساحت و طرح اتاق پروژکتور با توجه به وجود آینه (یا آینه ها) تنظیم می شود. ابعاد اتاق پروژکتور باید با توجه به اندازه پروژکتور (حدود 100 * 60 سانتی متر) و فاصله آنها از دیوار پشتی ، با پروژکتورهای دیواری و جانبی ، جدول بررسی فیلم و جدول وارونگی فیلم (هر کدام حدود 120 * 8 سانتی متر) و تقویت کننده صدا در نظر گرفته شود.
دستگاه ها در این محاسبات باید به برخی فاکتورها مانند ابعاد کابینت الکتریکی و یکسوسازها یا فضایی که این دستگاه ها کنار یکدیگر تنظیم شده اند ، قفسه ها و در صورت لزوم محل استراحت فرد مسئول و همچنین سطوح مربوط به خدمات بهداشتی در نظر گرفته شود.
اتاق پروژکتور و اتاق باتری فراموش نشده است. دسترسی به اتاق پروژکتور از داخل سالن نمایش ممنوع است. برقراری ارتباط بین اتاق پروژکتور و سایر فضاهای مشترک سینما به شرطی که یک فضای داخلی بین اتاق طرح ریزی و فضای مشترک واقع شود مجاز است.
هر اتاق فرافکنی باید دارای دو در ، یا یک در و پنجره باشد. استفاده از پنجره مشروط بر اینکه اندازه و مکان آن امکان فرار را داشته باشد مجاز است. درها (یا در و پنجره) باید از یکدیگر جدا باشند و از بیرون باز شوند.
تمام پنجره های نور پروژکتور باید با شیشه های دوجداره (5 میلی متر) بدون اعوجاج و خطای نوری پوشانده شوند. لبه های شیشه باید توسط واشر لاستیکی پوشانده شوند. در بالای هر پنجره ، یک صفحه فلزی کشویی نصب شده است که در صورت آتش سوزی ، بافر بین دو فاصله است.
ارتفاع زیر پنجره پروژکتورها نسبت به کف سالن به گونه ای است که افراد به داخل سالن دسترسی ندارند. اگر در اتاق پروژکتور برخی از پنجره ها به بیرون در نظر گرفته می شوند ، باید طوری قرار بگیرند که نور خارج به داخل سالن منتقل نشود. دیوارها ، کف و سقف اتاق پروژکتور باید توانایی مقاومت در برابر آتش 2 ساعت را داشته باشد.
مواد استفاده شده در اتاق پروژکتور برای نازک کاری و صوتی قابل اشتعال نیستند. کف اتاق فرافکنی کابلهای انتقال برق و صدا باید دو برابر شود و کفپوش در برابر برق محافظت شود. مواد به کار رفته در دیوارها باید به گونه ای باشد که حجم ناخواسته (سر و صدا) تولید شده در داخل اتاق پروژکتور را کاهش دهد. نصب و راه اندازی سیستم و ایمنی باید برای اتاق پروژکتور در نظر گرفته شود
درب اظطراری
درب های اضطراری سینما باید به طرف بیرون باز شود و غیر قابل اشتعال باشد و فقط به وسیله یک دستگیره فشاری از داخل مسدود
شوند.
پارکینگ:
پارکینگ هر سینما برای قرار دادن اتومبیل ، دوچرخه و موتورسیکلت مخاطبان باید پارکینگ داشته باشد.
تاسیس سینما زمانی امکان دارد که پارکینگ در نظر گرفته شود.
پارکینگ سینما را می توان در یکی از مکانهای زیر تنظیم کرد: الف- بخشی از زمین سینما ب- داخل ساختمان سینما (در طبقه همکف و زیرزمین) ج- زمینهای نزدیک سینما .ساختمانهای مستقل چند طبقه پارکینگ (تحت مالکیت یا اجاره) نزدیک سینما.
مسیر سواری و استقرار وسایل نقلیه مخاطبان باید کاملاً از تردد عابران پیاده در سینماهایی که پارکینگ در زمین فیلم (در بخشی از زمین یا ساختمان سینما) احداث می شود جدا باشد.
فقط در سینماهای یک طرفه ، باز کردن یک مجرا در سمت آزاد زمین برای تردد وسایل نقلیه مجاز است و آنها می توانند پیاده رو مقابل سینما را برای ورود به پارکینگ یا خارج شدن از آن قطع کنند.
کانال ورود و خروج از پارکینگ نباید در محلی باشد که به دلیل ورود و خروج وسایل نقلیه (به ویژه اتومبیل ها) ، که خیابان های اطراف سینما مختل شود.
قرار دادن ورودی اصلی مخاطب در داخل پارکینگ سرپوشیده سینما مجاز نیست.
طرح پارکینگ سینما باید با اصل هماهنگ شده ورود و خروج اتومبیل ها و سایر وسایل نقلیه سازگار باشد.
پارکینگ های سرپوشیده باید دارای تهویه طبیعی و مکانیکی باشند.
در موارد دیگری که ذکر نشده است ، طراحی پارکینگ تئاتر باید با قانون عمومی کلانشهر در مورد طراحی پارکینگ سازه های عمومی مطابقت داشته باشد.
نظرات کاربران