0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

0

برای مشاهده لیست وارد شوید...

مشاهده محصولات فروشگاه

نقش رنگ در معماری

دسته بندی ها : معماری 9 می 2021 mahdi.dgh 1464 بازدید
نفش رنگ در معماری

نقش رنگ درمعماری یکی از عناصر اساسی است که به طور گسترده در زمینه های مختلف مطالعه مورد بررسی قرار می گیرد. از آنجا که رنگ طول موج خاصی از نور است ، آنها رنگهای مختلفی را اندازه گیری کرده و برداشتها و واکنشهای مستقیم یا غیرمستقیم انسان را مطالعه کرده اند.

اگرچه درک انسان از بهزیستی و سلامتی تحت تأثیر مسائل شخصی و اجتماعی است  ، تعداد زیادی از مطالعات نشان داده اند که متغیرهایی مانند رنگ ، تأثیرات مشابه داخلی را در افراد مورد بررسی دارند. این عناصر فضای مختلف فضا را مشخص می کنند ، از لحاظ جسمی و روانی افراد را تحت تأثیر تصورات و تأثیرات مختلف قرار می دهند .

نقش رنگ در معماری

نقش رنگ در معماری

نقش رنگ در معماری:

با استفاده از این پتانسیل های قابل توجه رنگ می توان انواع مختلف فضای داخلی را بازی کرد تا نقش مکانی و عملکردی خود را به طور موثر ایفا کند. کارشناسان معماری داخلی رنگ و نور را برای لمس روحیه و پاسخ کاربران با جزئیات ، از رفتار خرید گرفته تا سلامت جسمی و روانی آنها ، اتخاذ می کنند.
پیشنهاد می کنم حتما مقاله تاثیر نور در معماری را بخوانید

رنگ ها و ادراک آنها مسئول مجموعه ای از محرک های آگاهانه و ناخودآگاه در روابط روانی-مکانی ما هستند. علیرغم حضور و تنوع آن ، در همه مکان ها وجود دارد. آیا تاکنون فکر کرده اید که نقش رنگ معماری چیست؟

رنگ

علاوه بر عناصر سازنده ای که یک شی معماری را تشکیل می دهند ، استفاده از رنگ در طراحی روی سطوح نیز بر تجربه کاربر از فضا تأثیر می گذارد. به گفته اسرائیل پدروسا ، “یک احساس رنگارنگ با تفاوت های ظریف نور شکسته یا توسط ماده منعکس می شود ، معمولاً کلمه رنگ به آن سایه هایی گفته می شود که به عنوان محرک در یک حس رنگی عمل می کنند.”

بسیاری از تحقیقات در زمینه پزشکی ، چگونگی و دلیل داشتن نقش تأثیرگذار در سلامتی را بررسی کرده اند. رنگ از نظر پزشکی در نظر گرفته می شود زیرا در موارد مختلفی استفاده می شود. فرکانسهای ویژه نور سفید که نور رنگی ایجاد می کنند ، در روش درمانی دیگری به نام “رنگ درمانی” استفاده می شود.


دانلود رایگان: دانلود رایگان پروژه آماده معماری


رنگ درمانی یک درمان اضافی یا حتی جایگزین است که می تواند به بیماران در دوره درمان و بهبودی کمک کند . این روش بهبودی ، که خود را تحریک می کند قدرت شفابخشی با ایجاد تعادل و انتقال آسان انرژی در مراکز انرژی بدن موجودات ، رنگ را به عنوان ابزار اصلی به کار می گیرد زیرا معتقد به تأثیر خاص رنگ بر روی هر یک از مراکز انرژی بدن است .

رنگ

رنگ در طراحی

رنگ در طراحی و چاکراه :

این مراکز انرژی یا “چاکراها” دارای رنگهای خاصی هستند که با فرکانسهای نوری که در طی روند بهبود جلب می کنند مطابقت دارد. علاوه بر این ، این روش فرض می کند که اندام ها ، غدد ، رفتارها و افکار توسط این چاکراها کنترل می شوند.

بنابراین ، بیماری ها ، رفتارهای نادرست و مشکلات روحی یا عاطفی می توانند با دادن رنگ مناسب به آنها بهبود یافته و بهبود یابند .

بنابراین ، رنگ می تواند چاکراها را متعادل کند و رفتار و سلامت را کنترل کند. این تعادل قدرت بهبودی درونی بیماران را فعال می کند و باعث درمان سریع با دارو کمتر و در نتیجه عوارض جانبی کمتری می شود.

این فرآیند می تواند درمان موثر و مزایای کوتاه مدت داشته باشد که باعث صرفه جویی در وقت ، انرژی و هزینه برای بیماران ، مراکز بهداشتی و جامعه می شود و می تواند با اهداف بهبود بهینه باشد.( نقش رنگ در طراحی معماری )

رنگ کرمی

رنگ کرمی در طراحی

توصیف رابطه رنگها و ویژگیهای مختلف حاکم بر آنها یا حتی بسیاری از مطالعات موجود در مورد این نظریهها ، به همان اندازه پیچیده و گسترده است. رنگ می تواند با روانشناسی ، نمادگرایی و حتی عرفان همراه باشد. رنگ ها با توجه به دوره هنری ، تاریخی یا فرهنگی معانی مختلفی به خود می گیرند.

رنگ ها هنگام مواجه شدن با نور تغییر می کنند. در میان بسیاری از ویژگی های دیگر. هدف این مقاله پرداختن به جنبه های فنی رنگ یا مفاهیم مورد مطالعه منتقدان نیست. با این حال ، این امر به دنبال تأمل در رابطه بین رنگ و معماری است.

رنگ سبز در معماری

بیایید نگاهی به برخی از نام های شناخته شده از تاریخ معماری بیندازیم. در مورد کار لوئیس باراگان ، رنگ خلوص فضایی را به عنوان عنصری که باعث برانگیختن احساسات می شود ، نشان می دهد ، در حالی که سیزا ویرا به آکروماتیسم سطوح پایبند است.

در همین حال ، لینا بو باردی از رنگ قرمز در برخی از عناصر معماری استفاده می کند و لگورتا رنگ های پرشور را به کار می گیرد که از فرهنگ مکزیک الهام گرفته شده است.

رنگ می تواند حجم معینی یا جزئیات سازنده را نشان دهد ، یا از لحاظ بصری جنبه های خاصی از فضا را تقلید کند. همچنین می تواند مجموعه ای از احساسات یا جلوه های بصری را فراهم کند.

رنگ معماری

نقش رنگ در معماری

مبانی رنگ در طراحی معماری:

اگر محیطی با دیوارها ، کفها و سقفهای خنثی ایجاد کنیم ، وقتی رنگهای خاصی را روی سطوح مختلف اعمال می کنیم ، جلوه های بصری متفاوتی می گیریم. به عنوان مثال ، اگر سایه تیره تری روی سقف قرار دهیم ، احساس فضای کمتری ایجاد می شود.

اگر رنگ را به دیوار مرکزی فضا بمالیم ، ایده “کوتاه شدن فضایی” خاص بصری ایجاد می شود. در حالی که ، اگر روی همه دیوارها اعمال شود ، درک فضای طولانی تر از حد واقعی تولید می شود.

اگر فقط دیوارهای جانبی فضا رنگ آمیزی شود ، درک محدودی وجود دارد. در غیر این صورت ، به نظر می رسد هنگام نقاشی دیوار و سقف مرکزی به یک رنگ ، محیط گسترش می یابد.

اگر می خواهید ارتفاع فضا را پایین بیاورید یا کانون توجه را در ارتفاع نگاه ناظر قرار دهید ، پس تمام سطوح را در نیم ارتفاع رنگ آمیزی کنید ، و قرار دادن رنگ های تیره روی سطوح فوقانی ، این اثر مطلوب را به ما می دهد.

رنگ زرد

اما رنگها بدون حضور نور وجود ندارند. همانطور كه اسرائیل پدروسا در كتاب Da Cor à Cor Inexistente می گوید ، “رنگ وجود مادی ندارد: این فقط حسی است كه توسط برخی سازمانهای عصبی تحت عمل نور تولید می شود ، با دقت بیشتر ، عملی كه توسط عمل نور برانگیخته می شود. اندام بینایی. ” رنگ با محرک های روانشناختی ارتباط نزدیک دارد و می تواند همراه با حجم و شکل هر پروژه مورد استفاده قرار گیرد.

رنگ سبعدی

نقش رنگ در معماری

در مورد “روانشناسی” از رنگهای اصلی ، ایده های زیر ایجاد شده است:

آبی: احساس مثبت بودن ، اعتماد به نفس و امنیت را منتقل می کند. این ماده اغلب در فضاهای تجاری و تجاری مانند آژانس های بانکی ، دفاتر و شرکت ها مورد استفاده قرار می گیرد.

زرد: خوش بینی ، کنجکاوی ، خوشرویی و جو روشن را به تصویر می کشد. به طور مكرر در فضاهای تجاری یا رستوران ها برای جلب توجه عابرین پیاده مورد استفاده قرار می گیرد.( نقش رنگ در معماری )

قرمز: این رنگ انرژی ، هیجان ، انگیزه را نشان می دهد. بنابراین ، به طور منظم در فضاهای تجاری ، مانند فروشگاه ها یا فست فودها مورد استفاده قرار می گیرد ، زیرا اجبار و میل مصرف کننده خاصی را به تصویر می کشد.

سبز: باعث آرامش ، آرامش ، آرامش و رفاه می شود. این دارو به طور مرتب در فضاهای مرتبط با سلامتی و رفاه مانند بیمارستان ها و مراکز استراحت استفاده می شود.

نارنجی: نتیجه ترکیب زرد و قرمز ، نارنجی ایده ای از شدت ، خلاقیت ، سرخوشی و اشتیاق را ایجاد می کند. این ماده اغلب در محیط های خلاق مانند ادارات ، استودیوها و مدارس مورد استفاده قرار می گیرد. اگر همراه با رنگ آبی استفاده شود ، ایده تکانه و اعتماد را منتقل می کند و بنابراین توسط آژانس ها و دفاتر بانکی پذیرفته می شود.

بنفشه: باعث انتقال رفاه ، آرامش و لطافت می شود.( نقش رنگ در معماری )

 

رنگارنگ

نقش رنگ در معماری

اثر درمانی رنگ در رنگ درمانی و نتایج مستقیم و غیرمستقیم برای بیماران و محیط های بهبودی در کنار وجود رنگ پریدگی رنگ درمانی در محیط های درمانی ، محقق را بر آن داشت تا عنصر داخلی بصری مرتبط را بررسی کند. رنگ درمانی پتانسیل رنگ را در بهبودی مستقیم در نظر می گیرد. این ظرفیت می تواند مجموعه های رنگی مبتنی بر بهبود را بر سلیقه شخصی و اولویت طراح برای بدست آوردن نتایج مثبت ترجیح دهد.
در این مطالعه ، تحقیق از طریق اطلاعات سالها مطالعات رنگی برای جمع آوری مشخصات رنگ آمیزی در محیط داخلی ، به ویژه در محیط های درمانی برای ارائه مناسب ترین مشخصات برای فضای داخلی اتاق بیمار در محیط های درمانی از نظر “رنگ درمانی” انجام شده است.

رنگ

رنگ یکی از عناصر مهم طراحی است که به طور گسترده از دیدگاه های مختلف ، از زیبایی شناسی گرفته تا پزشکی بررسی شده است. رنگ یک عامل  که وضعیت جسمی و روانی افراد را در مکان های مختلف تغییر می دهد. ( نقش رنگ در معماری )

ستفاده از رنگ به مناطق باعث موفقیت عملکرد آن منطقه می شود. هدف از این مطالعه بررسی تأثیرات رنگهای مورد استفاده در رنگ درمانی و معماری داخلی و رنگهای استفاده شده در معماری داخلی اتاقهای بیمار در محیطهای درمانی بر روی انسان است.


دانلود پروژه آماده معماری دانشجویی


در این تحقیق ، با توجه به اطلاعات موجود در اسناد موجود در نتیجه تحقیقات کتابخانه ای ، رنگ درمانی ، اصول رنگها و تأثیر رنگها بر معماری داخلی مورد بررسی قرار گرفت. اطلاعات تحقیق شده با تجزیه و تحلیل سند کیفی ارزیابی شده و با جداول توصیفی نشان داده شده است.

رنگ

نقش رنگ در معماری

منابعی در مورد معماری داخلی تأثیر رنگها بر رفاه انسان را بیشتر روشن کرده و اطلاعات زیادی راجع به کاربردهای رنگی در فضای داخلی و بیماران ارائه می دهند. رنگ درمانی تأثیر رنگها بر بدن و روح انسان را بر اساس رنگهای چاکرا و چاکرا نشان می دهد. این اطلاعات در بخش ارزیابی محقق است و برنامه های مختلفی متناسب با این اطلاعات ارائه می شود.( نقش رنگ در طراحی معماری )

 

رنگ

رنگ در طراحی

منابع مربوط به معماری داخلی اطلاعاتی را در مورد رنگهایی که می توان در داخل منزل ، محیطهای شفابخشی و اتاقهای بیمار استفاده کرد ارائه می دهند. همانطور که در قسمت ارزیابی توضیح داده شد ،

رنگ درمانی:

در نتیجه تجزیه و تحلیل فضاهای داخلی و رنگ درمانی ، مشاهده شده است که رنگ درمانی در برخی موارد خاص اثرات روانشناختی مشابهی دارد. مشاهده شده است که رنگ درمانی می تواند این کمبود را در مواردی که شامل بیماری های خاص است پر کند و معماری داخلی رنگ را نشان نمی دهد. در نتیجه ، رنگ درمانی می تواند وضعیت کاربر را بهبود بخشد ، به ویژه در تنظیمات بهبودی.

نقش رنگ در معماری

نقش رنگ در معماری

در پروژه های کودکان از رنگ ها برای ایجاد انگیزه در رشد روانی و حسی کودک استفاده می شود. در میان نمونه های بیشمار ، موارد زیر برجسته است: کالج معماری Base Urbana + Pessoa Arquitetos در Alto de Pinheiros ؛ مدرسه ابتدایی Prestwood De Rosee Sa ؛ و مهد کودک ‘Els Colors’ توسط RCR Arquitectes.

رنگ

در پروژه های بیمارستانی یا حوزه بهداشت ، از رنگها بعنوان یک عنصر مکمل برای توانبخشی بیماران استفاده می شود ، مانند بنیاد Esther Koplowitz برای بیماران مبتلا به فلج مغزی ، طراحی شده توسط هانس آباتون و بیمارستان کودکان Nemours ، که توسط استنلی بیمان و سیرز.( نقش رنگ در معماری )

رنگ در طراحی معماری

رنگ در طراحی معماری

در پروژه های شهری ، گاهی اوقات از رنگ ها برای بازیابی نشاط و نوسازی فضاهای خراب استفاده می شود ، مانند مداخله در روستای Kampung Pelangi ، در اندونزی ، و پارک Superkilen شرکت دانمارکی BIG ، که از مقدار قابل توجهی رنگ برای دادن رنگ استفاده می کند.( نقش رنگ در معماری )

نقش رنگ در معماری

نقش رنگ در معماری

رنگ یک عنصر جدایی ناپذیر در معماری است. نه تنها از نظر زیبایی شناسی مهم است ، بلکه از نظر روانی-حسی نیز اهمیت زیادی دارد. در پروژه های خود از آن هوشمندانه استفاده کنید!( نقش رنگ در معماری )

 

رنگ

نقش رنگ در معماری

ممنون که تا پایان مقاله ی نقش رنگ در معماری با ما همراه بودید.

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در ما

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه :
    0